הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?

הודו – פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?

נכתב ע"י: עופר צבי

תוכן עניינים

המטייל בהודו ימצא עניין רב לא רק בטבע עוצר הנשימה, באתרים, במקדשים ובמונומנטים המרשימים, אלא גם (ואולי אפילו יותר) ברחוב ההודי שוקק החיים, ובשפע המראות, הצבעים והריחות שנמצאים בכל פינה לאורך הדרך. הרחוב ההודי עמוס באנשים מכל הסוגים, מי ברכב, מי ברגל, מי על ריקשה ומי על עגלת שוורים. רוכלים הצועקים את מרכולתם לכל עובר ושב, צלילים רמים (ולפעמים מחרישי אזניים) והפתעות שונות ומשונות. ובתוך כל השגעון הזה, בשקט וברוגע, לאט לאט צועדת לה הפרה, כאילו כל הטירוף סביב לא נוגע לה כלל וכלל. לפעמים תחליט הפרה לרבוץ בניחותא דווקא במרכז הכביש, ושהעולם כולו ימצא דרך להמשיך בתנועתו מבלי שתטרח לזוז ממקומה. להרבה פרות, דווקא כביש סואן הוא המקום המועדף עליהן לבלות בו את זמנן. לפעמים נדמה כאילו הפרות משתפות פעולה עם שוטרי התנועה ומכוונות את התנועה, או יותר נכון מנתבות אותה סביבן בלית ברירה…

מה עושות הפרות באמצע הכביש? מדוע אינן מסתובבות רק בכפרים, בשדות ובחוות לשם הן שייכות? האם מדובר במחלת הפרה המשוגעת? לא ולא. למעשה ישנה סיבה שהפרות ההודיות אוהבות את הכביש. ישנה סברה שגזי הפליטה מכלי הרכב מרחיקים זבובים, וגם גורמים למעין תחושת שיכרון קלה עקב היעדר החמצן. כך נרגעת לה הפרה במרכז הכביש, והעולם כולו סובב סביבה. זהו פתרון הודי טיפוסי שמוציא את הטוב מהמצב מבלי להתאמץ לשנות אותו יותר מדי…

הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?
צילום: עופר צבי

בהודו, כמעט כל בעלי החיים הם קדושים בצורה כזו או אחרת, ומתוכם בולטת הפרה וניצבת משכמה ומעלה מעל כולם. הפרה, שמכונה גם אמא, תופסת מקום חשוב ביותר בתודעה ובהלך הרוח ההודי.

הפרה הפכה להיות גורם מרכזי בחיי החברה ההודית (הן מבחינה חומרית והן מבחינה רוחנית) כבר באלף הראשון לפנה״ס, כאשר החברה הפכה לחברה חקלאית מבוססת. הפרה סיפקה את צרכיהם של בעליה, היה שימוש כמעט לכל תוצר ולכל הפרשה שלה (חלק מתוצרי הפרה שמשו כמנחות בפולחן הוודי העתיק) ורמת העושר של אנשי הכפר נמדדה בכמות הפרות שבבעלותם. כך הפכה הפרה הצנועה למוצר יקר ערך. היא ניתנה בגאווה כנדוניה, הוחלפה תמורת מוצרים יקרי ערך, נמסרה בעצב על מנת להסדיר חובות ומיסים,  ונתנה חיים ושפע לבעליה. הטקס בו ניתנו פרות לכהנים הברהמינים נחשב לאחד הטקסים הנעלים מכל שממחיש את דבקותו ומסירותו של הנותן (וגם את עושרו, מעמדו ויוקרתו), והאדם שזכה לתת פרות טובות ורבות ככל האפשר קיבל הבטחה לגאולה בעולם הבא. בעולמם של האלים אפילו ישנה פרה קסומה המגשימה את כל משאלות הלב!

בחברה ההודית שאוכלוסיתה הלכה וגדלה, חלב הפרה היה מרכיב מרכזי ועיקרי בתזונה. יתרה מכך – מהפרה ניתן היה ״להפיק״ גם מוצרים נוספים בעלי חשיבות רבה. למשל, צואת הפרה (כשהיא מעורבבת עם קש ומיובשת למעין ״עוגות״) משמשת עד היום כחומר בעירה, לבישול ולהסקה, בבתים רבים מספור (למעשה רוב הודו הכפרית עדיין מסתמכת על צואת הפרה כחומר הבעירה המרכזי). חומר זה משמש גם כאחד ממרכיבי הטיח הכפרי (כשהוא מעורבב עם חימר), בו משתמשים לציפוי קירות הבתים והרצפה. אומרים שיש לו איכויות אנטיספטיות, והוא עוזר להרחיק חרקים ומזיקים אחרים. לא פלא שצואת הפרה, הידידודית לסביבה (ולכיס) זוכה לפופולריות ללא תחרות בהודו במשך אלפי שנים! זוהי עוד סיבה שהפרה, שדואגת באופן ישיר ועקיף לתזונה, חימום, בישול המזון ואפילו חומרי הבניין של הבית הפכה לקדושה ומקודשת.

 

בפולחן הוודי משתמשים אפילו בשתן הפרה שנחשב לטהור ומטהר. עקב מעמדה המקודש, ובתרבות בה הצמחונות הפכה לערך חשוב (לא בכל מקום, ולא בכל מעמד, אבל קצרה היריעה מלהתייחס לכך כאן), לא אוכלים את בשר הפרה ברוב חלקיה של הודו. אבל צידו השני של המטבע בהקשר זה גורם לכך שכאשר הפרה אינה פרודוקטיבית יותר, היא יכולה להפוך לנטל על בעליה. הוא לא יכול לשלוח אותה לבית המטבחיים כאמור, ועקב מעמדה המקודש, יש להמשיך לדאוג לה כל עוד היא בבעלותו. יתרה מכך – האמונה גורסת שאם הפרה הנמצאת תחת חסותו של בעליה מתה מדובר בסימן מבשר רעות, ואפילו חטא – כזה שעליו צריך לכפר בטקסים מסובכים, או בעלייה לרגל למקומות קדושים שהיא קשה ומסובכת אף יותר לפעמים.

הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?
צילום: עופר צבי

לכן במקרים רבים יעדיף בעליה של פרה זקנה פשוט לשחרר אותה ברחובות לגורלה. זוהי תופעה מקובלת ונפוצה. הפרות בדרך כלל מצליחות לשרוד ברחובות. בסביבה הכפרית המסורתית מאמינים שזוהי מצווה להאכיל את הפרות, ובבתים רבים הצ׳פאטי הראשון שיוצא חם מהאש מושאר בחוץ בשביל הפרות. לפעמים אפילו קוראים לפרה מזדמנת ונותנים לה אוכל, זה נחשב למעשה מבורך לו יש השלכות חיוביות, בחיים האלו או הבאים. בחגים וימים מיוחדים בלוח השנה ההודי נערכים טקסים בהם מאכילים את הפרות במתוקים ובעשב רענן, כאמור מדובר במצווה מבורכת.

לפי המיתולוגיה ההודית, התגשמותו (אוואטאר) השמינית של האל וישנו הנה קרשנה האהוב, אשר גדל בכפר רועי בקר, והיה שומר על הפרות, משחק איתן ומנגן להן בחלילו מנגינות מתוקות. לכן קרשנה מכונה גם גופאלה – שומר הפרות, וגובינדה – מוצא הפרות.

 

אין פלא אם כך שהפרה זוכה להלל ושבח, וישנם סיפורים רבים מספור המספרים בחשיבותה, איכויותיה ומעמדה המקודש, ולפעמים אף הפלאי. זוכרים את פרת המשאלות השמימית? ובכן, חלק מההודים מאמינים שכל פרה היא פרת משאלות.

אחד מהסיפורים הפופולריים במסורת ההודית מספר על מלך מהולל בממלכה עתיקה בשם פאטליפוטרה, אשר היה לו כמעט הכל: עושר, תהילה וחכמה. אולם (כפי שקורה הרבה בסיפורים כאלו), היה חסר לו הדבר החשוב מכל – וזהו בן שיירש אותו וימשיך את מורשתו. לאחר שכשלו מאמציו להעמיד יורש, פנה המלך בליווי אשתו המלכה אל הגורו שלהם, איש קדוש וחכם, אשר חי במעבה היער. הגורו אשר ניחן בכוחות על טבעיים, הבין כמובן מיד את סיבת ביקורו של המלך. וכך אמר: ״הוד מלכותו. פעם אחת, בעת שחזרת מהמקדש, עברת ליד פרת משאלות שעמדה מחוץ למקדש, והתעלמת ממנה. לפרה זו היו כוחות קסומים. כעת, אם נפשך חושקת בבן שיוולד לך, עליך לקחת פרה ולדאוג לה כאילו הייתה ילדך״. המלך הסכים בחפץ לב. ״יש הרבה חסד וברכה בגידול וטיפול בפרות״. אמר המלך. ״אטפל בכל ליבי בכל פרה שתבקש ממני לגדל״. הגורו כיוון אותו לפרה מסוימת שהייתה באשרם, שהיתה צחה כשלג. וכך השקיע המלך את כל כולו בטיפול בפרה זו באשרם של הגורו. הוא לקח אותה לרעות בבוקר ונשאר איתה עד רדת החשיכה. הוא האכיל אותה מידו, השקה אותה והרחיק ממנה את הזבובים שטרדו את מנוחתה. כאשר היה חוזר לאשרם בערב, המלכה היתה מחליפה אותו בהאכלה ובטיפול, כמו גם בתפילות ומנחות שהיתה מעניקה לפרה כל ערב וכל בוקר. היא הדליקה מנורות שמן, הבעירה קטורת והביאה פרחים רעננים וריחניים מהטבע המלבב שהקיף את האשרם. המלך היה ישן על הרצפה בצריף ליד הפרה. שבועות חלפו, והזוג המלכותי המשיך להקדיש את כל כולו לטיפול אוהב ומסור בפרה. יום אחד, בזמן שהפרה רעתה באחו, הופיע נמר אימתני ותקף את הפרה. בראותו זאת, נתקף המלך בחרדה עמוקה. הוא הצמיד ידיו בתחינה לפני הנמר וביקש ממנו להניח לפרה לנפשה. הנמר השיב: ״הוד מלכותך. אני דבק של האלה דורגה, וחייב לקבל את הטרף שלי.״ המלך נפל על ברכיו והתחנן בפני הנמר להניח לפרה, ולקחת את חייו שלו במקומה. בראותה את עומק הדבקות של המלך, נגלתה האלה בכבודה ובעצמה, המטירה פרחים על המלך ועל הפרה (שהרי הייתה זו פרה קדושה) ואמרה: ״מלך גדול, קום על רגליך. הנמר היה אשלייה ותו לא, שנוצרה על ידי בכדי לבדוק את דבקותך ומסירותך. חזור לאשרם, ושתה מחלב מקודש זה של הפרה המבורכת לה התמסרתם בכל לבבכם, והשקה גם את מלכתך.״ כך עשו המלך והמלכה, וכעבור שנה התברכו בבן שגדל להיות מלך גיבור ונערץ.

סיפורים כגון זה נפוצים במסורת ההודית, וממחישים את המקום החשוב שיש לפרה בתרבות זו.

עד היום ישנם טקסים הכוללים מנחות לפרות, מנחות מתוצרי הפרות או נתינת הפרות עצמן לברהמינים, כפי שהוזכר לעיל. כל זאת ועוד (ישנם עוד סיפורים ואמונות רבות הקשורות לפרה) הבטיחו את מקומה המיוחד, החשוב והמקודש של הפרה בתודעה ובמסורת ההודית מקדמת דנא ועד עצם היום הזה.

 

טיילו איתנו

הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת עופר צבי
15 ימים
01.09 -
18.08
הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?
ההרשמה בעיצומה
בהדרכת אהד נבו
12 ימים
18.07 -
07.07
הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?
יציאה מובטחת
הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?
טיול מלא
בהדרכת עופר צבי
15 ימים
12.05 -
28.04
הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?
הרשמו לרשימת הדיוור של ״יעדים״

הצטרפו לקהילה של אוהבי טיולים, מגלי ארצות ותרבויות, מטיילים הרוצים לחוות ולגעת בעולמות אחרים, מופלאים.

למה להרשם לדיוור שלנו?

כתבות נוספות

חברת יעדים טיולי תרבות וטבע

יש לנו מספר טיולים בלתי נשכחים

  • כחברה המאמינה כי רק מטיילים מרוצים הם מטיילים שחוזרים, “אנו כאן בשבילכם” עם חיוך לכל שאלה ובקשה.
  • אנו מאמינים שמקצועיות ומצוינות הם הבסיס להצלחת הטיול. אנו מוציאים טיולים רק ליעדים בהם יש לנו הכרות מעמיקה.
  • הטיולים שלנו מושקעים ואיכותיים – הם יגשימו את החלומות שלכם.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם  

הודו - פרה קדושה בלב רחוב סואן, על מה ולמה?

מה תרצו לחפש?